بخش کتابِ نمایشگاه قرآن در پستو!

بخش کتاب نمایشگاه قرآن علاوه بر نبود تبلیغات خوب برای جذب مخاطب و ناشر بیشتر، جاگذاری نامناسب غرفه‌ها از ضعف‌هایی است که در ۲ دوره گذشته تکرار شده، گویی برای بخش کتاب نمایشگاه برنامه‌ای وجود ندارد. البته نزدیکی نمایشگاه کتاب تهران نیز در بی‌رمقی بخش کتاب بی‌علت نیست.

بخش کتابِ نمایشگاه قرآن در پستو!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه ژورنالیست، نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۱۲ فروردین با حضور رئیس جمهور در مصلای تهران افتتاح شد و تا ۲۶ فروردین نیز ادامه دارد. بخشی در این نمایشگاه به عرضه محصولات فرهنگی در رواق شرقی اختصاص یافته است. در بخش کتاب این نمایشگاه ۱۰۷ ناشر حضور دارند که در این دوره ناشران بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. با گشتی در رواق شرقی مصلای امام خمینی (ره) که با عنوان محصولات فرهنگی نام‌گذاری شده و بخش کتاب هم در این رواق وجود دارد، می‌زنیم. راه را پیدا نمی‌کنیم! اولین مشکلی که هر مخاطب را برای رسیدن به بخش کتاب مواجه می‌کند، نبود تبلیغات مناسب برای تشویق و راهنمایی مخاطبان به بخش کتاب است. طوری که بعد از بازدید از شبستان اصلی مصلی برای پیدا کردن بخش کتاب حتماً باید از راهنماهایی که در ابتدای درب ورودی نشسته‌اند، بپرسید؛ در غیر این صورت خودتان نمی‌توانید بخش ناشران مکتوب را پیدا کنید.

اطلاع رسانی حلقه گم‌شده نمایشگاه بین‌المللی قرآن مسأله دیگر جای‌گذاری نامناسب غرفه‌های موجود در بخش کتاب است. مدیر غرفه نشر معارف به خبرنگار کتاب و ادبیات فارس می‌گوید: وقتی من این غرفه را تحویل گرفتم به لحاظ ساختاری که با اسپیس ساخته شده بود حالتی همانند پله داشت و زمانی که به مسئول غرفه‌ها این نکته را گفتم، وی به من گفت که به دلیل پله‌های موجود در رواق این شکل را داده‌ایم. در صورتی که این غرفه در وسط رواق شرقی قرار دارد و ۲ ستون نیز در وسط این غرفه است و نه پله! این نکته نشانه آن است که مسئول بخش، کار را به صورت حضوری از پیمانکار تحویل نگرفته است. البته همین ناشر می‌گوید که در روز سیزدهم فروردین فروشی که داشته همانند نمایشگاه کتاب تهران بوده است، اما از آن روز به بعد افول داشته است.

بخش کتاب برگزار می‌شود که فقط برگزار شده باشد!  در سال گذشته بخش کتاب در انتهای بخش عفاف و حجاب در طبقه بالای شبستان اصلی بود. همین امر بخش عمده‌ای از مخاطبان را به غرفه‌های کتاب دعوت می‌کرد، اما امسال علاوه بر نبود تبلیغات خوب برای جذب مخاطب و ناشر بیشتر، جاگذاری نامناسب غرفه‌ها از ضعف‌هایی است که در ۲ دوره گذشته تکرار شده است. گویی برای بخش کتاب برنامه‌ای وجود ندارد که با شکوه‌تر برگزار شود. البته نزدیک بودن زمانی به نمایشگاه کتاب تهران نیز مزید بر علت است تا ناشران کم‌تری شرکت کنند.

بی‌رمقی ناشران برای شرکت در نمایشگاه قرآن ناشران بزرگی که در نمایشگاه شرکت کردند به تعداد انگشتان ۲ دست نمی‌رسد؛ موسساتی چون نشر معارف، آرام دل، دارالفکر، به‌نشر، انقلاب اسلامی، قدیانی و … شرکت کرده‌اند که البته نه‌ تنها این ناشران بلکه همه ناشران هم آمده‌اند که فقط فروشی داشته باشند. چرا که هیچ‌گونه طراحی زیبا و مخاطب پسندی اجرا نکرده‌اند. در بی‌رمقی بخش کتاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌توان گفت که در روزهای ابتدایی غرفه‌هایی از این بخش خالی بودند. حتی ناشری، بعد از گذشت چند روز از افتتاحیه غرفه گرفته و یا غرفه را تجهیز کرده است. البته در این نمایشگاه برخی از ناشران فقط کتب خودشان را نیاورده‌اند؛ یعنی منتخبی از کتب پرفروش موجود در بازار را به فروش می‌رسانند و می‌گویند که ما نمایندگی این نشرها را داریم؛ در حالی که همین امر در نمایشگاه کتاب تهران تخلف محسوب می‌شود. پیش از این امکان فروش کتاب، غیر از کتاب‌های مرجع دینی در نمایشگاه قرآن میسر نبود. اما ناشران در سال‌های اخیر می‌توانند کتاب‌های مرتبط را در این نمایشگاه بفروشند. این روشی مناسب‌تر است. ناشری هم می‌گوید چون ما در شبستان غرفه داشتیم و در آنجا نمی‌گذارند کتابی به فروش برسد، بدون اینکه قراردادی منعقد شود به ما غرفه‌ای داده‌اند و ما به ازای هر یک متر مربع ۱۰۰ هزار تومان به حساب نمایشگاه واریز کرده‌ایم.

توزیع مناسب و تبلیغات مخاطب پسند گم شده نمایشگاه قرآن محمدحسین ظریفیان، رئیس بخش نشر مکتوب و دیجیتال سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگویی گفته است که ناشران در سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن فروش خوبی داشتند و امید است که هر سال محتوای غنی‌تر و اثربخش‌تری در حوزه قرآن و معارف دینی به مردم ارائه کنند. البته یکی از نکاتی که در حوزه نشر داریم، مسأله تبلیغ و توزیع است و تا زمانی که مسأله تبلیغ و توزیع به چرخه‌ای استاندارد نرسد، تولید محتوای حداکثری کاری بی‌فایده است. نمایشگاهی با ظرفیت نمایشگاه قرآن و کتاب تهران فعالیت‌های بیش‌از این را می‌طلبد تا بتواند اشتیاق مخاطبان در حوزه  مکتوب قرآن و معارف دینی برانگیزد. پایان پیام/

Related Posts

سروده محسن کاویانی؛ گویند علی می‌زده صد وصله به کفشش، ای کاش دل خسته من کفش علی بود

تمحسن کاویانی از شاعران کشورمان همزمان با سالروز میلاد امام علی (ع) شعری سرود.

مشاور عالی فرمانده نیروی قدس: حماس معادلات صهیونیست‌ها را بهم زد

مشاور عالی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت: قبل از حمله ۷ اکتبر رژیم صهیونیستی ۲۰۰ نفر از جبهه مقاومت را دستگیر کرده و طرحی داشت که…

اولویت‌های جدید عمره بزودی اعلام می‌شود

پس از تأخیر در اعزام زائران عمره به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها، امکان‌ثبت‌نام برای اولویت‌های جدید فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان در جمکران سخنرانی می‌کند

مراسم هفتگی قرائت دعاهای توسل، کمیل و ندبه در مسجد مقدس جمکران در روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه این هفته همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار…

پزشکی که مداوای مجروجان جبهه او را به کمال رساند

پزشک متخصصی که روزهای اول اعزامش به جبهه دوست داشت همه بدانند که او دکتر است، می‌گوید: «وقت برگشت از جبهه به جایی رسیدم که دیگر دلم…

تجمع هیأت سرود تهران به یاد کودکان شهید غزه برگزار می‌شود

تجمع گروه‌های سرود استان تهران در قالب هیأت سرود برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز و کودکان غزه در بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید