کارگردان «مدیر مدرسه»: فیلمم در راستای گفتمان حاج قاسم است

کارگردان فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» گفت: تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در جایگاه و میزانسن حرف انقلابی ـ عقلانی‌ای قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف می‌زند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد.

کارگردان «مدیر مدرسه»: فیلمم در راستای  گفتمان حاج قاسم است

به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه ژورنالیست، «مدیر مدرسه» محصول باشگاه رویاد سازمان هنری رسانه‌ای اوج، درامی سیاسی است که در بستر اتفاقات پاییز سال گذشته ایران شکل گرفته و در خلاصه آن آمده: «سه تن از دانش‌آموزان دبیرستانی دخترانه، برای برگزاری تظاهرات خیابانی فراخوان داده‌اند.» این فیلم با توجه به موضوع سیاسی‌اش یکی از بحث‌برانگیزترین آثار حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود،‌ موضوع فیلم اشاره به واقعه‌ای در دل حوادث سال گذشته دارد و این باعث شده تا از هر طیفی نظری خاص در رابطه با این فیلم بیان شود.

میکائیل دیانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره چگونگی ساخت فیلم درباره موضوع ملتهب اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ از منظری متفاوت، گفت: سوژه این فیلم مبتنی بر یک اتفاقی بود که در سال گذشته رخ داد. وقتی محمد منصوبی ایده این فیلم را برایم تعریف کرد؛ از این جهت که نگاه نقادانه و عدالت خواهانه‌ای به مسائل دارم؛ از جنس مواجهه فیلمنامه با موضوع استقبال کردم. ۹۵ درصد تولید یک فیلم خوب نوشتن که یک فیلمنامه خوب است که محمد منصوبی این کار را انجام داده بود. او ادامه داد: تصورم این بود که این فیلمنامه حرف انقلابی ـ عقلانی‌ای است که باید زده می‌شد و در فرایند فیلم هم سعی کردیم که دیالوگ‌ها و آنچه بیان می‌کنیم به نگاه جذب حداکثری در جهوری اسلامی و نگاه رهبری هم نزدیک باشد. وقتی دیالوگ نویسی فیلمنامه را انجام می‌دادیم به سخنرانی آقا در دانشکده افسری که سال گذشته انجام شد رجوع کردیم که می‌گفتند «بخشی از کسانی که این کارها را انجام می‌دهند نوجوانانی هستند که هیجانی رفتار می‌کنند و ناآگاه هستند و بایستی با آنان حرف زده و آگاه شوند». ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم و جلو رفتیم. ضمن این که صحبت‌های حاج قاسم سلیمانی برایمان ملاک بود و می‌خواستیم از صحبت‌های ایشان دیالوگ نویسی کنیم و تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در همین جایگاه و میزانسن قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف می‌زند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد.

دیانی در پاسخ به این که چرا مدیوم روایت قصه را فیلم کوتاه انتخاب کردید، گفت: «فکر می‌کردم که ظرف این مظروف ما یک فیلم کوتاه داستانی در ۱۵ دقیقه است و اگر کش می‌آمد کار خراب می‌شد و اگر کوتاه‌تر از این می‌بود ابتر می‌ماند؛ در نتیجه ۱۵ دقیقه برای آنچه می‌خواستیم بگوییم کافی بود. این کارگردان درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم هم بیان کرد: برای بخشی از بازیگران فراخوان دادیم و چند نفر را از قبل می‌شناختیم؛ اما مواجه ما با خانم نیشابوری بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، ناگهانی و جذاب بود و بیشترین ظرفیت خودشان را برای فیلم گذاشتند و بخشی زیادی از موفقیت فیلم مدیون زحمات ایشان است. دیانی درباره این که مواجه مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم مدیر مدرسه چطور بوده است، توضیح داد: بسیار خوب بوده است. از لحظه‌ای که موسیقی انتهایی فیلم پخش می‌شود و تیتراژ بالا می‌آید مخاطبان دست می‌زنند و بیرون سالن تشکر می‌کنند و همه از این که ما از موضع عقلانیت-انقلابی صحبت می‌کنیم استقبال کرده‌اند و این موضوع برایم لذت بخش بوده است.

کارگردان فیلم «مدیر مدرسه» درباره شرایط پخش و اکران فیلم گفت: طبیعتا فیلم‌های کوتاه در مرحله اول فرایند جشنواره‌ای را طی می‌کنند ولی مهم‌ترین هدف برای من این است که مخاطب گسترده فیلم را ببیند؛ چرا که «مدیر مدرسه» فیلمی برای زمانه امروز است و باید در زمانه خودش دیده و شنیده شود. در هر پلتفرمی که بتواند بیشترین مخاطب را داشته باشد از پخش آن استقبال بیشتری خواهم کرد. میکائیل دیانی تاکنون مستندهای «بچه‌های زمین خاکی»، «بیجه»، «اعتراض خاموش»، «فراموش شده‌ها»، «آن روز» و «یک روز به خصوص» را کارگردانی کرده است. فاطمه نیشابوری، بازیگر نقش اول فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» است و ماریا مشهور، شوکا دولت‌شاهی، محمد موحدنیا، تیما تقی‌زاده، روژینا ابراهیمی، محمد قاسمی، یاسمن محمدیان و نوتاش صالحی، دیگر بازیگران این فیلم هستند. پایان پیام/

Related Posts

نمایش 2 مستند تلویزیونی در سالروز وفات حضرت ام البنین(س)

شبکه مستند سیما چهارشنبه 6 دی در سالروز وفات حضرت «ام البنین‌(س)» و روز تکریم مادران و همسران شهدا مستندهای «یادگار دوما» و «رخ مادر» را روی…

خزاعی: در حال طراحی پلتفرم مخصوص مستند و فیلم کوتاه هستیم

محمد خزاعی در حاشیه اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت از راه‌اندازی پلتفرمی مخصوص به مستند و فیلم کوتاه خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید